En katt till trasdocka

Ragdoll är katten som liknar en trasdocka. Den blir slapp och lealös när du ska lyfta upp den, som en trasdocka, därav namnet Ragdoll. Med denna korta introduktion om rasen Ragdoll välkomnar vi dig till vår hemsida som främst kommer att handla om Ragdoll, men du kan också läsa intressanta artiklar om andra husdjur. Även om Ragdoll är det vi brinner för mest, finns det många andra djur som förtjänar vår uppmärksamhet.

Ragdollens främsta och unika egenskap är som sagt att den slappnar av i sina muskler när du ska lyfta den och det kan vara en konstig känsla första gången du lyfter en Ragdoll. Vad det gäller andra egenskaper är denna kattras väldigt slö och älskar mat. Den är således perfekt som innekatt och den kommer överens med allt och alla. Den är orädd och nyfiken och står ut med det mesta, men den tycker tyvärr inte om att vara ensam. Den passar alltså inte för någon som är borta mycket och har du små barn som inte riktigt är varsam mot katten, måste du tänka på att även om katten inte säger ifrån de första 100 gångerna, så gör det ändå ont.

Ragdoll räknas till de större katterna och är kraftig och rejäl. Den har medellång päls, som är sval och silkesmjuk. Ögonen är blå och stora och de finns i 20 olika maskfärger, vilket innebär att de har mer pigment på ansikte, tassar, ben, svans och öron. Blå och brun maskade katter är den vanligaste varianten.

Detta är helt klart en katt som du kan komma att tycka om lika mycket som vi gör.

About